نظرسنجی نظرسنجی

با سلام و خوشامدگویی به شما :

شورای بازاریابی شرکت سهامی بیمه ایران در نظر دارد از نظرات شما بیمه گزاران ، به منظور بهبود خدمت رسانی و رفع مشکلات در حوزه بازاریابی استفاده نماید.از آنجاییکه پاسخ های شما عزیزان ملاک بهبود خواهد بود،لذا خواهشمند است با پاسخ دقیق و واقعی خود مارا در این امر یاری کنید.مطمئن باشید نظرات شما به سمع و نظر مدیران بیمه ایران خواهد رسید و اطلاعات شما کاملا محرمانه خواهد بود.

چشم انداز بازاریابی بیمه ایران در استان مازندران

بسمه تعالی

چشم اندازبیمه ایران استان مازندران

تهیه کننده : کمیته بازاریابی و امور نمایندگان استان مازندران

 

پاییز1395

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

هرگاه یک شرکت بیمه قصد داشته باشد کلیه برنامه های  بازاریابی خود را به‌گونه‌ای طرح‌ریزی و اجرا نماید تا به بهترین شکل ممکن در بازارهای موردنظر به هدف‌های خود برسد باید بتواند منطقه و تعلقات بازار سرمایه و  بازار هدف که می تواند برای بیمه ایجاد فضای مناسب اقتصادی را فراهم آورد شناسایی کند لذا این کار مستلزم انجام‌دادن چندین استراتژی مهم است که  کمیته بازاریابی بیمه ایران استان مازندران در این راستا با تلاش و کوشش فراوان توانسته است به نتایج قابل توجهی دست یابد.  کمیته با  تشکیل جلسات به این نتیجه رسیده است که  اداره‌کردن وظایف بازاریابی با تجزیه‌وتحلیل وضعیت موجود در جامعه هدف  و موقعیت شرکت بیمه در استان  شروع می‌شود. شرکت بیمه ایران استان مازندران باید بازارها و محیط‌های بازاریابی را تجزیه‌وتحلیل کند تا عوامل تهدیدآمیز و فرصتهایی را که در محیط قرار دارند شناسایی نماید. آنگاه با شناخت  نقاط قوت و ضعف  و نیز فعالیتهای کنونی و آینده‌ی بازاریابی را شناسایی نماید تا مشخص شود که چه نوع فرصتهایی برای پیگیری، بهترین هستند. نتایج تجزیه‌وتحلیل آماری به گونه ای باید باشد که اطلاعات دقیقی به‌دست آیدو مدیریت  استان بتواند برای تهیه و تدوین چشم انداز های سه گانه (کوتاه ،میان و بلند مدت) طرحی را ایجاد  کند تا مورد بهره برداری قرار گیرد و قابلیت اجرایی داشته باشد هرچند نیازسنجی بازار بیمه در استان مستلزم تشکیل تیم تحقیق و تفحص و به روز رسانی اطلاعات بازار  در اداره کل می باشد.

             

 

 

 

مازَندَران در یک نگاه

 استانی در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای خزر پرجمعیت‌ترین شهر آن ساری به عنوان کلان شهرو مرکز استان، و پرجمعیت‌ترین شهرستان آن بابل می‌باشد. این استان هم‌مرز با استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان است.قله دماوند مرتفع‌ترین قله ایران در مازندران و در شهرستان آمل قرار دارد. این استان یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی است که بیش از ۲۲ شهرستان  و حدود 60 بخش و 2700 روستا 12000 قریه می باشد .

                                

مازندران از وسعتی معادل ۱٫۴۶ درصد ایران برخوردار است. اما قرار گرفتن آن در ساحل جنوبی بزرگترین دریاچه جهان موسوم به دریای خرز و همجواری با چهار کشور ساحلی این دریا یعنی ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان از یک سو و قرار گرفتن در شمال کلان‌شهر تهران (پایتخت ایران) از موقعیت جغرافیایی استراتژیکی برخوردار است. امتیاز حمل و نقل دریایی با کشورهای همسایه از طریق منطقه ویژه و بندر قدیمی نوشهر، و منطقه ویژه و جدید امیرآباد بهشهر و اسکله نفتی نکا در شرق مازندران، اتصال آن به شبکه سراسری راه آهن کشور، وجود فرودگاه‌های بین‌المللی فرودگاه دشت ناز (ساری)، نوشهر(قدیمی‌ترین فرودگاه مازندران) و رامسر، برخورداری از سه جاده شوسه ارتباطی با استان تهران، و اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح در دست ساخت بزرگراه تهران ـ شمال (نوشهر) با امکان دسترسی سریع با فاصله کوتاه ۱۲۰ کیلومتر ارتباط تهران ـ مازندران، عبور خطوط بین‌المللی فیبر نوری، شبکه ارتباطی بسیار قوی و گسترده‌ای را در مسیر کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب از هلسینکی (فنلاند)، به بندر لاوان (روسیه) تا ساحل دریای مازندران فراهم آورده‌است و همچنین جاده بین‌المللی هراز در این استان باعث ترددهای بالایی شده‌است.

دسترسی به زیر ساخت‌های مناسب ارتباطی، به همراه تسهیلات ویژه زیر بنایی آب، برق، فاضلاب و گاز همراه با شرایط آب و هوایی معتدل، اراضی بسیار حاصلخیز، طبیعت گوناگون و مفرح ساحلی، دشتی، جنگلی و کوهستانی مساعد برای توسعه صنعت گردشگری و دسترسی به بازارهای هدف داخلی و خارجی، امکان توسعه سریع را در قالب بخشهای محوری گردشگری، کشاورزی، صنعتی و تجاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات را یکجا در خود گرد آورده است. همچنین برخورداری از میراث فرهنگی غنی و بیشترین نرخ دانش آموختگان با تحصیلات دانشگاهی مازندران در میان استان‌های کشور، شرایط مناسبی برای گسترش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی استان در سطح منطقه شمال و ایران فراهم آورده‌است. این استان باسوادترین استان کشور است.

مردم مازندران به زبان تبری (مازندرانی) وگیلکی و فارسی سخن میگویند. حدود سه استان مازندران حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که در حدود ۶۰ نقطه شهری و بیش از سه هزار پارچه آبادی سکونت دارند. در مازندران ۲۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی دولتی، غیرانتفاعی و آزاد به تحصیل اشتغال دارند. تعداد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان حدود ۲۰۰ واحد است. مازندرانی‌ها رتبه دوم را پس از آذری‌زبان‌ها در مهاجرت به تهران و پایتخت‌نشینی دارند. آمار مازندرانی‌های مقیم تهران را بیش از یک و نیم میلیون نفر تخمین می‌زنند.

صنایع دستی مازندران

از صنایع دستی موجود در استان مازندران می‌توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیمچه بافی، بافت گلیچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری و سرامیک سازی، فراورده‌های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب، حصیر بافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلد سازی سنتی، صنایع دستی دریایی عروسک سازی اشاره کرد. قالی بافی و گلیم بافی از رشته‌های اصلی و اساسی مازندران نیست ولی در استان بافته می‌شود. در شرایطی که فرش در بعضی مناطق حرف اول برای ابراز وجود دارد تنها شهرت خود را در مازندران به سایر رشته‌ها واگذار کرده‌است و نقشه‌هایی که در مازندران بافته می‌شود مربوط به سایر مناطق است.

              

راه‌های ارتباطی زمینی

راه‌های اصلی ارتباطی این استان «جاده سراسری ساحلی»، «محور هراز»، «محور فیروز کوه (سوادکوه)» و محور کندوان (جاده چالوس) (چهارمین جاده زیبا جهان) است.

در جاده‌های ارتباطی مازندران به سوی جنوب ۱۰۷ نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که سالیانه، جان شمار زیادی از شهروندان را می‌گیرد.

             

 

 

راه‌های دریایی، هوایی و ریلی

مازندران از نظر راه هوایی و به خصوص دریایی یکی از مراکز مهم در خاورمیانه با دارا بودن چندین بندر تجاری و فرودگاه است.

 

  • بنادرها
    • بندر امیرآباد(بهشهر)
    • بندر فریدونکنار
    • بندر نوشهر

 

  • راه آهن‌ها

راه آهن مازندران (راه آهن شمال) نام یکی از شعبه‌های اصلی از راه آهن سراسری ایران است که در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در دوران رضا شاه پهلوی، نخستین فاز آن افتتاح شد.

این راه‌آهن دارای ۲۷ ایستگاه می‌باشد که ۷ ایستگاه آن مشترک با راه آهن خراسان است. راه‌آهن مازندران به نام راه آهن شمال نیز مشهور است و امروزه نیز برخی آن را مسیر گرگان نیز می‌نامند. حوزه استحفاظی راه آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز و با عبور از کوه‌های البرز و بخش‌هایی از استان تهران وارد استان مازندران و مناطق جنگلی شده و با عبور از شهرهای متعدد و مناطق جلگه‌ای وارد استان گلستان و در انتها به ایستگاه گرگان ختم می‌شود.

احداث موفق اولین راه‌آهن در ایران به سال ۱۸۸۶ میلادی با احداث خط راه آهن محمودآباد (سواحل جنوبی دریای مازندران) به آمل برمی‌گردد. این طرح اگرچه در نظر بود تا تهران ادامه یابد، ولی با کارشکنی‌های پیمانکارهای بلژیکی به شکست انجامید و خطوط آن، برچیده و از آن به عنوان تیرک‌های تلگراف استفاده شد. در سال بعد احداث راه آهن تهران- حرم شاه عبدالعظیم، و پس از آن جلفا-تبریز آغاز شد. اولین خط راه آهن نوین ایران در دوران رضا شاه پهلوی از شاهی (قائم شهر کنونی) تا بندر شاه (بندر ترکمن امروزی) کشیده گشت، پس از اتمام ساخت پل گردن در ساری اولین قطار در مهرماه ۱۳۰۸ به دستور رضا شاه پهلوی از ساری عازم بندر ترکمن شد. پس از آن هم‌زمان با احداث راه آهن خوزستان، کارها در رشته کوه‌های البرز آغاز گردید، کارگران ترک در کنار سایرین و مهندسین و پیمانکاران به ویژه آلمانی‌ها، کار ساخت تونل‌ها و پل‌ها را پیگیری کردند.

              

 

 

 

 

هویت بیمه در استان مازندران:

 

هویت‌ بیمه ایران  در مازندران زمانی شکل گرفت كه توانست بخش اعظم فعالیت خود را بر هویت‌یابی متمرکز کند و چالش‌های فراروی صنعت بیمه را با نگاهی به آینده، شناسایی و براساس آنها برنامه‌ای راهبردی تدوین كند تا امكان گذر از چالش‌ها فراهم شود همچنین ایجاد فضایی علمی و دوستانه برای تضارب افكار،از دیگر اقدامات انجام شده دربیمه ایران استان مازندران بود كه از آنها برای تدوین برنامه های  مورد نیازچشم انداز در بازار رقابتی استفاده شد. برای تداوم چنین فضایی، اتاق فكری هم سازماندهی شد كه  چندین مورد جلسه سنجش وتضارب افکار عمومی جهت عملیاتی كردن برنامه تحول استان در راستای آن چندین پروژه پژوهشی تعریف شد كه تاكنون چند مورد آن پروژه  ها پایان یافته یا در حال اجراست و پروژهای دیگر در مرحله عقد قرارداد است.

      

کیفیت عملکرد شرکت:
شرکت بیمه ایران استان مازندران  از زمان تاسیس، از طریق انعقاد توافقنامه با سهامداران عمده خود، امور بیمه گری بازار سهامداران خود را به عهده گرفته است.
علاوه بر ارایه پوشش های بیمه ای به سهامداران عمده شامل سازمان آموزش وپرورش، سازمان نظام مهندسی استان، شرکت توزیع برق، شرکت آب و فاضلاب شهری ، شرکت آّو فاضلاب روستایی، تعزیرات حکومتی، دادگستری، بنیادشهید و ایثارگران و بسیاری از سازمان ها و شرکت های فعال در استان ، پوشش های بیمه ای خود را به شرکت  بیمه ایران واگذار نموده اند. به طوری که میزان فروش شرکت در سال 1394 بالغ  بر 130/3میلیارد ريال شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال 1395،  این حق بیمه بیش از 20% افزایش یابد.
با این عملکرد، شرکت بیمه ایران استان مازندران  در سال های  فعالیت خود سهم مناسبی از بازار صنعت بیمه  استان  را به خود اختصاص داده است و در مرتبه ای بالاتر از شرکت های بیمه خصوصی با قدمت بیشتر قرار گرفته است.  
کیفیت عملکرد هر شرکت بیمه ای در زمان انجام تعهدات نمایان می شود.  از آنجا که شرکت سهامی بیمه ایران  یک شرکت دولتی  است و عملکرد آن به مثابه عملکرد دولت قلمداد می شود در هر برهه از زمان  دقت نظر در این شرکت بسیار بالاست و به منظور پیشگیری از مواجعه بیمه گذاران با مشکلات احتمالی ناشی از تحقق خطرات تحت پوشش بیمه نامه های صادره، با تاکید بر تنظیم مندرجات بیمه نامه ها متناسب با وضعیت ریسک و نیاز بیمه گذاران و همچنین صدور بیمه نامه های شفاف مبتنی بر اصول، قوانین و مقررات بیمه ای که رعایت آنها در نهایت متضمن منافع برای بیمه گذاران می باشد روابط خود با بیمه گذاران را بر اصولی استوار نموده است  که آنان تعهدات این شرکت را پشتوانه اطمینان بخش فعالیت های خود قرار دهند که در این رابطه کمترین میزان شکایات مطروحه از این شرکت در بیمه مرکزی در مقایسه با سایر شرکت های بیمه موید بالا بودن کیفیت عملکرد این شرکت می باشد.از آنجا که استان مازندران یک استان چرخطر از نظر نزولات جوی و شرایط آب و هوایی است به عنوان استان بحرانی شناخته شده است با این تفاسیر بیمه در استان مازندران یکی از کالاهای بسیارمفید و ارزشی در سبد خانوار می باشد که می تواند تامین کننده آتیه مجهول مردم این استان باشد بدین جهت اداره کل  بحران استانداری مازندران بیمه ایران را که تنها بیمه دولتی در کشور می باشد در کارگروه بحران استان قرارداده است در این میان تعامل مناسب و عملکرد صحیح و خوب بیمه ایران استان مازندران نیز موجب جلب رضایت مسئولین استان و حفظ اعتماد عمومی گردیده است که مصداق آن در طوفان شهریور1395 بوده است که به شدت مورد توجه و وثوق عموم مردم استان واقع شده است.

 

          

 

چشم انداز

نیروی انسانی:
بیمه ایران با در نظر گرفتن این واقعیت که ارایه خدمات بیمه ای رضایت بخش و منطبق با نیازهای بیمه ای بیمه گذاران نیازمند بهره مندی از دانش و تجربه نیروی انسانی است کارشناسان خود را از میان دارندگان مدارک دانشگاهی معتبر و مرتبط با بیمه ای و یا افراد با تجربه و حسن شهرت  و اخلاق انتخاب نموده و با گماردن مجرب ترین مدیران متخصص صنعت بیمه در سمت های مدیریتی بخش های فنی، که صلاحیت فنی آنها مورد تایید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است ترکیب مناسبی از تجربه، تخصص و دانش بیمه ای را جهت هدایت اصول عملیات بیمه ای که پشتوانه ارایه خدمات اطمینان بخش به بیمه گذاران  می باشد، در اختیار گرفته است.

  1. خلاقیت نوآوری , سخت‌کوشی ،تکریم ارباب رجوع ، ارائه به موقع خدمات
  2.  ایجاد بالاترین مرتبه نظم و دقت ممکن، توأم با تعقل و تدبر درامور
  3. ایجاد اعتماد و دوری جستن از اجحاف نسبت به مشتریان و سایر کارکنان

4 -  پایبندی به قوانین و مقررات داخلی و بین‌المللی شرکت

5-  نگرش سازمانی به شرکت سهامی بیمه ایران بعنوان یک خانواده و ایجاد انگیزه و نشاط کاری

6-  ترویج کارهای گروهی و تلاش فردی همه کارکنان در جهت دستیابی به پرتفوی مناسب با چشم اندازی وسیع

7-  استقرار و تقویت الگوی شایسته‌سالاری مطابق با شاخص‌های تخصص، تعهد، مسئولیت‌پذیری و رویکرد ارزشی ،دینی واعتقادی

 

8-  آموزش مستمر و تربیت‌نیروی انسانی با کیفیت عالی

 

9-  تنوع بخشی به پوشش‌ ریسک وعرضه پوشش‌های جدید با بسته هایپیشنهادی متنوع  به مشتریان

10-  پویایی و بهبود مستمر در امور شرکت و بازنگری مداوم سیستم‌های مدیریتی

               

                        

 

شبکه فروش:
با توجه به پراکندگی متقاضیان بیمه و بیمه گذاران در استان مازندران ، شرکت بیمه ایران با تاسیس و راه اندازی 9 شعبه  همچنین با در اختیار داشتن حدود 400نمایندگی در استان که به تعداد قابل توجهی از آنان اختیار بازدید و صدور بیمه نامه تفویض گردیده است، امکانات لازم را جهت ارائه خدمات بیمه ای در شهر یا منطقه محل استقرار بیمه گذاران و بیمه شدگان فراهم نموده که با اجرای برنامه های از پیش تعیین شده شبکه فروش به طور مستمر در حال توسعه می باشد.

1- تشکیل کمیته بازاریابی برای شاخه های عمرو زندگی  وجامع و...

2- تهیه بروشور و منابع اطلاعاتی جدید دنیا

3- ملاقات با نمایندگان شبکه فروش و ارزیابی عملکرد نمایندگان

4- تهیه فرمول معیار نمایندگان برتر

5- ملاقات با بیمه گزاران کلان   

6- نشست های فنی و تخصصی جهت جذب بازار بیمه استان

7- اجرای طرح جذب بازاریاب برای نمایندگان

9- هدفمند سازی بازاریابان براصول بومی سازی وزمانبندی فصلی

10- آموزش بازاریابان جهت همسان سازی نوع اطلاعات ،گویش، استراتژی و عملکرد

 

 

 

   نوآوری:
شرکت سهامی بیمه ایران در مازندران  از طریق واحد تحقیق و توسعه با جمع آوری اطلاعات از بازارهای هدف در استان  تغییرات، تحولات و نیازهای بیمه گذاران را مورد تجزیه و تحلیل قرارداده و همگام با تغییرات و تحولات با مدل سازی جدید فرآیندهای صدور خسارت تسهیلات لازم را جهت افزایش کیفیت خدمات و تسریع در تصفیه خسارات فراهم می نماید. شرکت با ایجاد هماهنگی بین مدیریت های فنی و مدیریت تحقیق و توسعه در زمینه ارایه محصولات جدید، بیمه های  ازدواج جوانان ،زندگی ، سرمایه آتیه و انواع خاصی از بیمه های اعتباری و ... را در برنامه های خود گنجانیده است. یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در بیمه ایران استان مازندران بومی سازی بیمه نامه ها با درنظر گرفتن فلکلور منطقه و درنظر داشتن شرایط کسب و کار مردم این استان و مهمتر از همه در نظر داشتن شرایط بحرانی در برخی از فصول و درنظر داشتن میزان ریسک است. که با نظر سنجی و تبادل اطلاعات نسبت به بیمه گذار و شرکت به نتایج و چشم انداز جالب توجهی دست خواهیم یافت. در آغاز، فضای تخصصی در این مدیریت تشکیل شد تا به صورت علمی و عملی وارد میدان تجربه شود و بتواند با تفویض امورو تخصصی شدن گزارشات دقیق و درستی که جنبه اجرایی داشته باشد ارائه شود. این کمیته ها شامل:

 

  1. تشکیل ستاد بحران
  2. تشکیل کمیته تخصصی عمر و زندگی
  3. تشکیل کمیته بازاریابی و شهرک های صنعتی
  4. تشکیل کمیته تبلیغات استانی و روابط عمومی
  5. تشکیل کمیته ارزیابی ریسک و کارشناسی
  6. تشکیل کمیته حسابرسی و بروزرسانی مالی
  7. تشکیل کمیته تحقیق و پژوهش
  8. تشکیل کمیته اطلاع رسانی

 

 

توانگری مالی:
توانگری مالی شرکت بیمه ایران  به معنای قدرت ایفای تعهدات برای پوشش و ریسک های پذیرفته شده می باشد.

 شاخص های موثر در محاسبه توانگری مالی شامل:

ریسک بیمه گری، ریسک بازار، ریسک اعتباری و ریسک نقد شوندگی می باشد که براساس آخرین اطلاعات صورت های مالی حسابرسی شده از جمله: میزان صدور حق بیمه در رشته های مختلف (و ضریب ریسک هریک در صنعت بیمه)، خسارت های واقع شده، ارزش دارایی ها و بدهی ها، میزان ذخایر موجود، سرمایه موجود و ... است که مطابق با آیین نامه شماره 69 شورای عالی بیمه محاسبه می گردند.
شرکت بیمه ایران استان مازندران براساس  آمار واطلاعات صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به 1394پس از محاسبه توانگری مالی در سطح قابل قبولی قرار گرفت که این بدان معناست که این شرکت با برنامه ریزی علمی و دقیق همه جانبه در پذیرش ریسک ها و قراردادهای  خرد  در سطح وسیع وبه نوبه خود کلان و استفاده بهینه از سرمایه موجود و دارایی ها، بگونه ای عمل نموده است که به بهترین وجه قادر به ایفای تعهدات خود به بیمه گذاران می باشد.

به رغم بهره مندی از توان تخصصی بالای کارشناسی استان مازندران  در زمینه به کارگیری راهکارهای مناسب جهت کاهش احتمال تحقق خطرات تحت پوشش و با وجود برخورداری از ظرفیت مناسب جهت فعالیت گسترده در بازار بیمه، شرکت بیمه ایران مازندران  بر اساس تجربیات حاصل از سوابق خسارتی توانسته روش مقابله  با خسارات سنگین یا فراگیر را مدنظر قراردهد و هنگام فرا رسیدن زمان عمل به  تعهدات سنگین با محدودیت منابع مالی مواجه نگردد.

            

 

کمیته تحقیق و پژوهش:

 در استان مازندران  کار گروه پژوهشی بسیار ضرورت داشت و این کار به صورت آزمایشی انجام شد ،

1- برای این کمیته از کارکنان دانش آموخته و تحصیلات مرتبط بیمه  می باشند تا بتوانند در امر بازاریابی شرکت را یاری كنند. با این اقدام، افراد را مورد ارزیابی قرار داده شدند و افراد معدودی انتخاب شدند که با  ساماندهی آنها پژوهش‌های مورد نیاز بیمه در زمینه شناخت بازار هدف ،  پتانسیل ها و چالش های موجود در استان تحقیق کنند و نتایج را به صورت دستورالعمل راهبردی ارائه دهند

2- برنامه آتی کمیته پژوهشی  شامل بررسی جدیدترین متد های بازاریابی نوین و مدرن آمیخته با تکنولوژی در دنیا  و ایران ، همچنین ترجمه جدیدترین مقالات جهت به روز رسانی اطلاعات کارکنان و نمایندگان شبکه فروش و تشکیل کارگاه آموزشی جهت افزایش اطلاعات و آگاهی کارکنان و شبکه فروش.

3-باارائه دستورالعمل کتبی به شعبات و قراردادن موظفی برای کارکنان و نمایندگان فروش می‌توان سالانه دست‌كم10 تا 20مقاله  حرفه‌ای و تخصصی در حوزه بیمه در اختیار اساتید و كارشناسان ارشد صنعت بیمه قرار داد.

4-ترجمه حرفه‌ای كتب بیمه از سراسر دنیا این امكان را فراهم می‌كند كه دانش و اندیشه بیمه روز دنیا در اختیار متخصصان قرار گیرد. این منابع، هم برای اساتید به منظور آموزش نیروی انسانی و هم كارشناسان صنعت بیمه در کشور قابل استفاده خواهند بود.

5-پروژه دیگری كه بیمه ایران استان مازندران آن را دنبال می‌كند وکمیته پژوهشی طی تشکیل جلسات متعدد و دانش بنیان به این نتیجه رسیده است  دانش نامه جامع یاکتاب هایی باطرح های متناسب را تهیه کند تا برای  همه گروه های سنی بویژه كودكان، نوجوانان و جوانان و به طور كلی برای عموم مردم قابل فهم باشد و با ارائه رایگان این کتاب جامع و کامل در مدارس می توان به نوعی تبلیغات وسیع در استان شکل داد علاوه بر این، دانشنامه تخصصی دیگری برای افراد دارای مدرك كارشناسی ارشد و بالاتر در رشته بیمه تدوین نماید تا در اختیار عموم قرارگیرد.

6- برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و نمایندگان شبکه فروش نیز در سال‌های اخیر مورد توجه بیمه مركزی بوده است. لذا این امر موجب شد سه دوره از این سلسله دوره‌های آموزشی، در سال گذشته و یك دوره نیز در سال جدید برگزار شده است. هدف  از برگزاری این جلسات، ارائه دانش بیمه به افرادی که مستقیما با افراد جامعه درارتباط هستند میباشد واغلب مردم از میان تمامی رشته‌ها تنها با بیمه شخص ثالث كه رشته‌ای اجباری است، آشنا هستند و از دیگر پوششهای بیمه‌ای بی‌خبرند زیرا رابطین بیمه با مردم افرادی کم اطلاع هستند پس ارتقا دانش فنی این افراد به نوبه خود در بالابردن پرتفوی بیمه ایران در استان بسیار حائز اهمیت می باشدو می تواند پوشش بیمهایران  در سایر رشتههای بیمه ای  در استان از 4 تا 12 درصد به بالای 60 درصد افزایش یابد.

 

7-تهیه پرسشنامه جهت نیازسنجی بیمه نامه های مناسب و ارزیابی نگرش مردم منطقه نسبت به بیمه و بیمه ایران و تهیه بسته پیشنهادی بومی جهت بومی سازی بیمه نامه ها.

 

8-تهیه کتب ، فیلم و مقاله متناسب و مطابق با متد روز دنیا ( داخلی و خارجی )وتشکیل کتابخانه در اداره کل جهت استفاده کارکنان و شبکه فروش.

10-تشکیل شورای ریسک زیرمجموعه ای از افراد صاحب نظر و کارشناس  نامه های پرریسك بافرمول مشخص البته این امر در مرکز پژوهش استان در حال بررسی است تا در رصورت رسیدن به نتیجه و رسیدن به فرمول مشخص به صورت پیشنهاد به تهران ارائه خواهد شد.

 

 

 

 

             

 

کمیته تبلیغات و روابط عمومی:

کمیته تبلیغات به بررسی بازار بیمه در استان و چگونگی نفوذ بین هم استانی می پردازد که در نتیجه چند موضوع مهم مد نظر قرار داده شده است:

  • 1-اجرای طرح تبلیغات رسانه ای
  • 1-1: صدا وسیمای محلی
  • ساخت تیزر
  • تهیه کلیپ
  • گزارش
  • تهیه مستند
  • مصاحبه و گفتگوی خبری
  • زیرنویس و آرم لوگو
  • 1-2: نشریات
  • مصاحبه
  • گفتگو خبری
  • ارائه گزارش فصلی
  • تهیه آمار متعارف و مستند
  • 3-1 : تبلیغات محیطی
  •  تبلیغات محیطی (بیلبورد و بنر) با تعیین نقاط حساس مانند بزرگراه های برون شهری ومعابر پرتردد درون شهری
  • برقراری ارتباط با دهیاران و بخشداران جهت معرفی محصولات بیمه ای وارائه توضیحات  برای نبود بیمه در سبد خانوار روستایی
  • تهیه بروشور و پوستر و نصب بر محیط های پرتردد
  • تهیه بروشورهای شکیل با متون و ارسال به منازل و محیط های تجاری و بازرگانی

 

                                                

 

 

 

 

بالابردن ضریب نفوذ بیمه ایران در استان طبق زمان بندی

 مردم استان مازندران به بیمه ایران بیش از هربیمه دیگری اعتماد می کنند و این آغاز راهی عظیم و بازاری گسترده است و این امر موجب شده است بیشتر به بالا بردن ضریب نفوذ بیمه ایران در بین مردم استان توجه کنیم به همین منظور کارگروه تبلیغات با حضور اعضای هیات مدیره انجمن صنفی استان مازندران ،رابطین هر شهرستان و کمیته پژوهش همچنین کمیته بازاریابی و تبلیغات در اداره کل تشکیل شد که در کاگروه ضمن ارزیابی عملکرد نمایندگان برتر، به بررسی بازارهای جدید می پردازند و روش های نوین چگونگی  بالا بردن ضریب نفوذ بیمه ایران در بازارهای استان را با همت کمیته پژوهش ودر نهایت دخالت فنی و کارشناسانه کمیته بازاریابی در سطح استان مورد سنجش قرار می دهد که با تهیه مستند اجرایی و قابل پیش بینی ، موفق به تعریف و شناسایی جایگاه فعلی بیمه ایران در استان و در نهایت در اولین جلسه ارزیابی  مقرر شد  برنامه های ارائه شده بتواند ضریب نفوذ بیمه را تا پایان سال1400(5سال آینده) به چند برابر اکنون برسد.

 

                  

  تعیین چشم انداز براساس ارزیابی وضعیت بیمه ایران در منطقه  

بیمه ایران می تواند براساس سند چشم‌انداز، قدرت اول استان شودهرچند تحقق این امر بسیار دشوار باشد، طبیعی است اگروضعیت معیشت مردم این استان در شرایط روبه جلو و توسعه ای قرار نگیرد، چشم‌اندازبیمه ایران تحقق پیدا نخواهدکرد وما نیزشاهد تحقق ضریب نفوذ بالا دراستان نخواهیم بود زیرا رشد اقتصادی و ضریب نفوذ بیمه ارتباط مستقیم با یكدیگر دارند؛ به این صورت كه اگر در رشد اقتصادی یعنی تولیدناخالص داخلی توسعه صنایع و افزایش کارکرد شهرک های صنعتی استان مازندران در منطقه نسبت به سایر استان ها بالاتر باشد، در نتیجه درآمد سرانه نیز افزایش می‌یابد. بدیهی است كه با افزایش سرانه درآمد وجود نقدینگی، امكان گسترش پوشش بیمه‌ای محقق خواهد شد.

وقتی وضعیت اقتصادی روبه پیشرفت باشد، می توان مردم را به خرید بیمه نامه های مختلف ترغیب کرد وافراد برای درآمدهای خود اولویت‌بندی خواهندکرد که با شناخت کافی و اطلاع از تضمین آینده بیمه را در اولویت قرار می دهند که طبقه‌بندی مازلو به صراحت به این طبقه‌بندی‌ها اشاره كرده است. بنابراین انسان‌ها ابتدا تامین نیازهایی مانند خوراك، پوشاك و مسكن را در اولویت قرار داده و سپس درآمد باقیمانده خود را به امور دیگراز جمله بیمه اختصاص می‌دهند.

مشكلی كه در این بین وجود دارد این است كه برخی سازمان‌ها و نهادها مانند تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی، خدماتی مشابه خدمات بیمه‌های بازرگانی ارائه می‌دهند و همین امر مانعی در جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه محسوب می‌شود. البته به دلیل دولتی بودن این نهادها، خدمات بیمه‌ای ارائه شده چندان با رضایتمندی همراه نیست و درصورت پیوستن این نهادها به بیمه‌های تجاری، هم رضایتمندی بیشتر می‌شود و هم ضریب نفوذ بیمه افزایش می‌یابد.

                   

بررسی رشد صنعت بیمه ایران در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی در مازندران

رشد بیمه ایران در استان مازندران  نسبت به سایر بخش های اقتصادی و سایر بیمه ها به نسبت  مطلوب می باشد به طوری كه چنین رشدی در سایر بخش‌ها مشاهده نمی‌شود. البته رشدی كه براساس استدلال‌های آماری باشد و شاخص های مطلوبیت را نشان دهد بیانگر این امر است ؛ ممکن است بعضی از بخش‌ها اعلام ‌كنند كه رشد 120 درصدی داشته‌اند که قطعا بدون درنظر گرفتن شاخص های رشد است و چندان رسمی و قابل اتکا نیست.طی چند سال گذشته برخی از بیمه های خصوصی با ارائه تخفیفات و تبلیغات غلط توانستند تا حدودی بازاربیمه استان را به نفع خودشان تغییر دهند اما زمانی که از انجام تعهدات خود سرباز زدند مجددا بازاربیمه استان به سمت بیمه ایران چرخید و اکنون با تشکیل کارگروه ها و ارائه خدمات مطابق با سلایق و انتظارات مردم منطقه تقریبا نبض آنرا در دست گرفته است هرچند بنا به برخی مشکلات نبض بازار هدف هنوز برای بیمه گران شبکه فروش کمی کند می زند که با چندین اصلاحیه و بازنگری درقوانین قطعا جایگاه قابل توجهی خواهد یافت.

 

در صورتیکه بتوان  نتایج حاصل از آزاد‌سازی تعرفه‌ها را طبق زمان بندی که برای بیمه ایران مازندران در نظر گرفته شده است ارزیابی کرد ،فرصت باقی‌مانده نیز زمان مناسبی است كه ‌ رفتارهای غیر‌اخلاقی و نرخ‌شكنی های سایر بیمه خصوصی را سپری كندو پس از چندسال بازار بیمه به ثبات نسبی از نظر تعرفه‌هایی كه بین  بیمه‌گذار و بیمه‌گر در نظر گرفته می‌شود، برسد و بازخورد اجتماعی آن به نفع شرکت سهامی بیمه ایران در استان خواهد شد.

 

مردم مازندران به دولت اعتماد دارند و بیمه ایران به علت دولتی بودن مورد وثوق مردم است.این مردم سخت کوش و پرتلاشند اما به علت ناملایمات طبیعی بهره چندانی از کاروتلاش بویژه در ایام برداشت محصول ندارند لذا با ارائه اطلاعات بیمه ای و دلگرمی برای تامین آینده قطعا می شود بازار بیمه رادر مشاغل سنتی بدست گرفت.

                 

 چالش‌های بیمه  ایران در مازندران

 

چالش دیگری كه در استان وجود دارد، نامناسب بودن ساختار پرتفوی صنعت بیمه است. در سال 1394 سهم پرتفوی مربوط به شخص ثالث 44%  و درمان 36% می باشد که در مجموع 80% پرتفو مربوط به درمان و ثالث بوده است .

 

در دنیا  تقریبا 60 درصد پرتفوی مربوط به بیمه‌های عمر و زندگی است. در حالی كه سهم بیمه‌های عمر و زندگی در ایران حدود هفت درصد است. البته این آمار نیز با تلاش شركت‌های بیمه محقق شده است. با این حال هنوز سهم بیمه‌های عمر و زندگی در پرتفوی بیمه استان مازندران بسیار پایین است که تا سال 1394  بالغ بر 4% می باشد . برخی شركت‌ها تا 33 درصد پرتفوی خود را به بیمه‌های عمر و زندگی اختصاص داده‌اند با این حال به دلیل اینكه سهم این شركت‌ها در بازار سرمایه كم است، نتوانسته‌اند تغییر جدی در پرتفوی صنعت بیمه ایجاد كنند. با گسترش ضریب نفوذ بیمه شركت‌های بیمه در بنگاه‌های اقتصادی و حتی بین آحاد مردم و ارائه پوشش‌های بیمه‌ای گسترده و متنوع مدیریت مازندرانبه دنبال جذب بازاربیمه در عمر و زندگی است  یا دست‌كم به سوی رشتههای غیراتومبیل مانند مهندسی، آتش‌سوزی جامع و مسوولیت سوق دهیم. در چشم انداز1395 برنامه ریزی استان به سمتی طراحی شده است که  با ترغیب افراد جامعه برای خرید بیمه نامه های  غیرثالث بتوانیم تغییری در پرتفوی استان ایجاد نماییم  به عنوان مثال با افزایش فروش بیمه عمر شرایط را طوری رقم بزنیم که آمار فعلی به طور کل دگرگون شود و تغییر یابد.

 

                     

 

تعریف استاندارد برای فروش برخی بیمه نامه ها

مدیریت مازندران به دنبال  آییننامه‌ای درباره تعرفه بیمه شخص ثالث می باشدتا بتواند در این آییننامه طرح‌های متنوعی برای ارائه به بیمه‌گذاران به عنوان پیشنهاد داشته باشد و به عنوان بسته پیشنهاد جامع که ضروریات مردم منطقه را نیزدر بر داشته باشد ارائه دهد   که در غالب بسته پیشنهادی بومی  ارائه خواهد شد همچنین در نظر است استانداردهایی تعریف شود؛ برای مثال چندین نوع بیمه نامه در کنار شخص ثالث فروخته شود تا با این روش یك پوشش حداقلی یا پوشش كامل  در انواع بیمه ها مانند بیمه عمر یا بیمه ازدواج جوانان و... قابل ارائه باشد.

این کار در فضایی با نیازسنجی منطقه به منطقه و  در سطح وسیع با پرکردن پرسشنامه امکان دارد که به صورت رندوم می تواند تعیین کننده مناسبی برای مسیر باشد ولی مشکل اصلی تامین بودجه و نیروی مناسب انسانی می باشدهرچند این طرح در کمیته پژوهش به نوعی طراحی مناسبی پیدا کرده است که مترصد فرصت مناسب می باشد

                      

 

مهمترین موارد قابل اتکا در تبیین چشم انداز

1- اتکاء به آمار و اطلاعات در حل مشکلات و تصمیم‌گیری‌ها.

2- چرخش راهبردی از بیمه گری متعارف و سنتی به بیمه گری پویا و الکترونیکی براساس نیازهای بازاراستان

3- چرخش راهبردی از یک سازمان اداری/ دولتی به یک سازمان اقتصادی/ بازرگانی وابسته به دولت

4- توسعه محصولات بیمه ای و بومی سازی محصولات

5- شناسایی بازار کلان استان و رسوخ بین بیمه گزاران بیمه های دیگر

6- تعامل با دستگاه های دیگر دولتی و اداری جهت حفظ و توسعه بازار استان

7- جلسات متعدد ومستمر با اعضای هیات مدیره انجمن صنفی و نمایندگان جهت کشف سطح توقعات نمایندگان و تسریع در صدور

8- چابک سازی پرسنل  و نیروی انسانی کارکنان اداره و نمایندگان با آموزش های علمی و عملی

 

تهیه سند چشم انداز 5 ساله شرکت یکی از مهمترین اموری است که می تواند در راهبرد اهداف شرکت اولویت هارا مشخص و نمایه های کوچک و بزرگ را نمایان سازد .این سند جهت پیشگیری از اتلاف وقت، کندی در امور ، عدم شناخت موقعیت  شرکت درزمان های مختلف ،

 

   

         

 

شرکت سهامی بیمه ایران استان مازندران

کمیته بازاریابی استان